CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Monday, March 4, 2013

Refleksi...

okayy..dh tiba masenye syazmeera buat refleksi untuk kelas amali pertama ini..opp..sebelum tu..lupa plak syazmeera nak kenalkan sape la syazmeera ni sebenarnya..nk abis bru nk introduce kan..ape daa..hahaha..nama syazmeera ini sebenarnya diambil daripada dua nama iaitu syazwani dan amirah..kiranya syazmeera ni dua orang la ye kwn2..kteorang ni satu kumpulan dalam kelas ini, iaitu Unit 1..hehe..jom kita bace refleksi syazwani & amirah..hehehe

syaz punye refleksi

Pada minggu ini iaitu minggu pengenalan kepada kursus VEF 3066- Penyediaan Makanan Barat saya telah mempelajari cara menyediakan potongan asas sayur-sayuran. Antaranya ialah tourne, julienne, batonnet, paysanne, brunoise, macedoine dan sebagainya. Dalam menghasilkan potongan-potongan ini, pelbagai perkara yang telah saya pelajari iaitu kerja-kerja pemotongan sayur ini memerlukan cara memegang pisau dan bahan yang betul. Ini adalah untuk mengelakkan daripada berlakunya kecederaan yang tidak diingini semasa proses pemotongan. Sebelum kami diberi peluang untuk melakukannya sendiri, tutor amali kami iaitu Encik Saiful Azhar Mahat Kassim telah menunjukkan demonstrasi pemotongan asas sayur-sayuran kepada kami. Setelah memotong sayur-sayuran, tutor kami telah menunjukkan cara-cara untuk saute dan blanching sayur-sayuran.
            Kami diarahkan untuk menyediakan peralatan untuk proses pemotongan sayur-sayuran seperti mangkuk, saute pan, periuk dan semua peralatan yang berkaitan. Setelah semua peralatan dan bahan tersedia, kami diarahkan untuk membuat pemotongan asas mengikut unit masing-masing. Setelah membuat pemotongan yang dikehendaki, kami meneruskan proses blanching dan saute. Proses ini tidak mengambil masa yang lama kerana sayur-sayuran tidak mengambil masa yang lama untuk masak.
            Setelah selesai proses blanching dan saute, aktiviti memberi komen dijalankan. Komen diberikan daripada unit lain. Antara komen positif yang telah kami terima ialah tekstur bunga kubis sempurna dan cukup rasa. Manakala bagi tekstur ubi kentang tidak terlalu keras. Seterusnya, antara komen negatif yang kami terima ialah tekstur bagi lobak merah sedikit keras. Ini mungkin kerana kami mencelur sayur tersebut dengan masa yang agak singkat. Selain itu rasanya juga sedikit manis berbanding sayur yang lain kerana penggunaan glazing yang terlebih.
            Apa yang saya dapati dalam kelas amali pada minggu ini, masa banyak dihabiskan dalam proses pemotongan asas sayur-sayuran dan juga proses blanching dan juga saute. Proses potongan asas ayam (deboning) dan juga potongan asas ikan (fillet) tidak dapat dilakukan.
Saya berharap segala komen-komen yang telah saya terima dapat saya perbaiki pada masa amali yang akan datang. Sekian, terima kasih….


ni la cik syaz..
refleksi cik meera

Untuk kelas amali yang pertama ini, saya dapat mengimbas kembali apa yang telah dipelajari pada semester 4 dahulu dalam kursus Penyediaan Makanan. Semasa kelas amali pertama ini, saya belajar balik potongan asas iaitu potongan julienne, battonnet, macedoine, brunoise dan turned potatoe. Selain itu, saya ada juga belajar potongan yang belum pernah saya lakukan iaitu potongan paysanne dan florets. Untuk kelas ini, kami berpeluang untuk membuat sendiri turned potatoes. Kalau kelas terdahulu, saya hanya melihat demonstrasi yang telah ditunjukkan oleh tutor. Biarpun sedikit tidak menjadi, saya puas dapat melakukannya sendiri kerana potongan jenis ini bagi saya amat susah untuk dilakukan. Selain itu, saya juga dapat belajar memotong sayuran berbunga dengan betul yang dinamakan florets. Dengan cara potongan ini, ia menghasilkan kubis bunga yang dipotong dengan kemas tanpa tercabut kubis bunga itu.
                Selain itu, saya juga belajar cara-cara untuk sauté (menumis) dan blanching (mencelur) sayuran yang telah dipotong secara julienne, battonnet, macedoine, brunoise, turned potatoe dan florets dengan betul. Sayuran yang dimasak secara sauté memerlukan sedikit sahaja masa untuk masak atau dikenali sebagai al dante. Manakala, sayuran yang dimasak secara blanching perlu direndamkan ke dalam air yang berisi ais untuk menghentikan proses memasak.
                Setelah melakukan sauté dan blanching, Encik Saiful Azhar meminta kami untuk menilai masakan kami. Komen positif yang telah diberikan oleh penilai ialah tekstur dan rasa bunga kubis adalah seimbang, tidak lembut dan tidak keras, potongan sayuran baik dan tekstur ubi kentang adalah tidak terlalu keras. Manakala komen negatif tentang masakan kami adalah tekstur kentang agak keras dan rasanya manis sedikit. Ini mungkin disebabkan kami mencelur lobak merah itu dengan masa yang singkat menyebabkannya tidak mencapai al dante. Saya menerima pujian dengan hati yang terbuka dan segala kesilapan akan saya baiki pada kelas seterusnya. Sekian, terima kasih.

ni plak cik meera..
fuhh..penat syazmeera menaip..so, that'all untuk diari dapur syazmeera pada minggu ini..nantikan diari minggu depan plak ye..okay..jumpa lagi..adios..assalamualaikum.. :)


0 comments:

Post a Comment